Content marketing i affiliate markedsføring

7 juni • Uncategorized

Uttrykket ”content marketing” spredde seg som ild i tørt gress i fjor, og plutselig begynte alle annonsebyråene å si at de jobber med det. Men hva er det egentlig? Og hvordan kan vi bruke det i affiliate markedsføring?

Hver dag blir forbrukerne overlesset med markedsføring, annonser og informasjon. Resultatet er at de har blitt smartere når det gjelder å ignorere annonser og finne informasjon på måter som gjør at de kan unngå dem.

I og med at annonsering taper sin effekt oppstår det nye former for markedsføring. En av dem er content marketing.

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring som det også kan kalles, handler om å produsere og markedsføre innhold som gir verdi og bygger opp tillit hos målgruppen. Det er en måte å drive trafikk og skape en trofast lesergruppe på, samt å gjøre besøkende til kunder. Blogginnlegg, videoer, bilder og infografikk er alle eksempler på content marketing.

For affliates

Content marketing handler om å tilby så bra innhold innen ditt område at besøkende ser deg som en spesialist, og kommer tilbake for å lære mer. Velgjort kan content markedsføring få besøkende til å følge dine råd, gjøre det du ber om, og, til slutt, gjøre at du tjener penger.

Fire raske trinn for å begynne med content marketing

Følg disse fire trinnene for å komme i gang med content marketing allerede i dag.

Trinn en: Planlegg For å lage bra innhold trengs det en plan. Tenk over hva du vil oppnå med din markedsføring. Hva er din målgruppe og hva kan du hjelpe dem med? Hva slags innhold vil du skape? Gjør undersøkelser og en analyse av søkeord. 

Trinn to: Skriv ned idéer. Når du vet hvilke emner du skal skrive om er det er på tide å liste opp innleggene som skal skrives, hvilke bilder som skal tas eller hvilke videoer som skal spilles inn.

Trinn tre: Lag en kalender. En kalender gjør at du kan planlegge arbeidsmengde og -flyt,  når hver del skal være klar, og den motiverer deg til å ikke utsette arbeidet. 

Trinn fire: Skap innhold. Nå når du vet hva du skal produserer og når det skal publiseres, er det bare å følge arbeidsplanen du har laget.

Gylne regler innen content marketing

Helt til slutt finnes det noen gylne regler å forholde seg til for å lage skikkelig bra content.

  • Tilby noe av verdi. Gi besøkende noe som de ikke har fått tidligere, eller pakk informasjonen inn på en ny måte. Når du får et treff på din side betyr det at besøkeren leter etter noe, sørg for at spørsmålene blir besvarte.
  • Gi før du tar. Gjennom å tilby besøkende noe før du ber om for eksempel en e-postadresse, er det større sjanse for at du kommer til å få den. Og dersom besøkende fortsatt takker nei, tilhører de nok ikke din målgruppe.
  • Hold det kortfattet. En ny besøkende leter etter svar på et spørsmål, og kommer ikke til å lese en hel roman for å komme frem til svaret. Hold teksten lettlest med tydelige oppdelinger som gjør det enkelt for besøkende å finne det de leter etter.
  • Husk at content marketing ikke er det samme som en salgstekst. Content handler om å tilby kundene verdi. Vis først at du vet hva du snakker om, deretter er det tid for å selge.

Related Posts: