Fire billige måter å markedsføre bloggen din på

2 september • Uncategorized

Som blogger, og kanskje fremfor alt med en nyoppstartet blogg, kjennes det iblant som en evigvarende jobb å få trafikk til siden samt å få spredt den til målgruppen.

Uten økonomi til annonsering gjelder det å tenke smart. Det fins flere måter å markedsføre bloggen på som ikke behøver å koste  mer enn tiden som legges ned.

Sosiale medier

Markedsføring i sosiale medier koster i sin reneste form ikke mer enn den tid som legges ned på å holde dem oppdatert.

Uansett om det handler om Facebook, Twitter, Pinterest eller Instagram er det viktig å holde seg oppdatert om trender og forandringer som skjer. Det er i mange tilfeller en gratis måte å annonsere på, noe som gjør det enkelt å vurdere. Dessuten har de aller fleste bloggleserne én eller flere kontoer i ulike sosiale medier, noe som gjør disse til en utmerket kilde for nye lesere.

Samhandling i sosiale medier kan føre til flere lojale kunder, mer kunnskap om varemerket og flere tilbakevendende kunder. Men fremgangen kommer ikke automatisk eller umiddelbart. Det er viktig å være tålmodig, ettersom det kan ta mellom seks og tolv måneder innen den investerte tiden begynner å gi effekt.

Vi kommer snart til å publisere blogginnlegg som handler om markedsføring i sosiale medier her i Adtractions blogg, hold utkikk for mer informasjon!

E-postmarkedsføring

Om du vil ha en mer jevnlig kontakt med dine lesere kan en god strategi være å skape et nyhetsbrev som sendes ut med jevne mellomrom, for eksempel annenhver uke eller én gang i måneden. Tenk på at du skal gi leserne noe som de synes er interessant eller som de har bruk for.

E-postmarkedsføring er en av de mest innflytelsesrike og mest kostnadseffektive måtene å markedsføre mindre foretak på – og om det brukes på rett måte kan det være en god kanal også for affiliates.

For eksempel kan e-post med informasjon være en bra måte å bygge en relasjon til kundene og få dem til å returnere til siden på. Å sette sammen en liste med månedens mest leste og mest delte blogginnlegg kan drive trafikk til bloggen, og å stille et leser-spørsmål kan øke interaksjonen. Akkurat som i alle kanaler gjelder det å prøve seg frem for å se hvilke innhold som akkurat dine lesere synes er mest interessant.

Ett populært gratisverktøy  for å skape egne nyhetsbrev er MailChimp.

Gjesteblogginnlegg

Å gjesteblogge kan være en veldig effektiv måte å få mer trafikk til bloggen din på. Tidligere ble gjesteblogging brukt i SEO-formål for å få lenker til siden, noe som kunne føre tilbedre plasseringer i søkeresultatet. For en tid siden begynte Google å fraråde å bruke den typen lenker, og å bruke slike lenker kan føre til straff for spamming. På grunn av dette bør alltid lenker tilbake til bloggen merkes med taggen ”nofollow”. Mer informasjon om hvorfor man ikke skal gjeste-blogge for SEO finnes i bloggposten ”The decay and fall of guest blogging for SEO” av Matt Cutts.

Det er imidlertid flere gode muligheter å gjesteblogge på, for eksempel å bygge opp et personlig varemerke og drive trafikk til bloggen din. Når du leter etter blogger du kan skrive for er det viktigst å finne blogger som er relevante for det temaet du skriver om og de produktene du markedsfører. Noen ting å tenke på er:

  • Innholdet i bloggen skal handle om din bransje
  • Bloggens lesere skal være interesserte i innholdet i bloggen din
  • Bloggen skal ha engasjerte lesere som kommenterer og deler innleggene i sosiale medier
  • At den som eier bloggen er aktiv i sosiale medier, og kommer til å dele ditt innlegg slik at mange kan lese det

Om du leser andre blogger innenfor ditt område, kjenner du sikkert allerede til flere som du kan tenke deg å skrive for. Dersom du har blogger som du ønsker å skrive for og som du lurer på om du skal ta kontakt med, begynn med å  gjøre deg kjent med innholdet på sidene. Finn ut hvem som er deres målgruppe, hvor avansert innholdet er, om de tidligere har akseptert gjesteblogg-innlegg og om disse er godt mottatt. Har gjestebloggerne like mange kommentarer som de andre blogginnleggene?

Om du er fornøyd med det du kommer frem til kan du gå videre med å ta kontakt med eieren av bloggen. Ett godt tips er dog å starte med å samhandle med eieren ved å skrive kommentarer og dele innlegg i sosiale medier, slik at bloggeieren kjenner igjen navnet ditt når du tar kontakt.

Om du er interessert i å lære mer om gjesteblogging og hva du skal tenke på, anbefaler vi KissMetrics Guide to Guest Blogging.

Konkurranser

Konkurranser i blogger og sosiale medier er en veldig god måte å øke engasjementet på, få flere lesere til bloggen og flere følgere i de sosiale kanalene. Konkurranser er det mulig å ha i nesten alle sosiale kanaler og finnes i mange ulike former.

Fordi deltagerne må oppgi sin e-postadresse  for å delta i konkurransen får du tilgang til adressene deres og kan sende informasjon til dem i fremtiden. Men sørg for at de godkjenner at du kontakter dem, slik at du unngår å bryte med Markedsføringslovens regler for begrensninger i bruk av visse kommunikasjonsmetoder.

Det er viktig å ha gevinster som stemmer godt overens med hva du skriver om på bloggen og de produktene som du markedsfører. På den måten tiltrekker du deg konkurransedeltakere som hører til din målgruppe. Gavekort og verdisjekker er gode og anvendelige gevinster.

Avstemning

Avstemninger er en perfekt konkurranseform for eksempel på Facebook, der du får sjansen til å samarbeide med dine fans samtidig som de kjenner seg delaktige ved å komme med meninger. En avstemning kan enkelt settes opp på Facebook-siden din eller på bloggen din- og alt leserne trenger gjøre er å fylle i, eller krysse av sitt valg og fylle inn e-postadressen sin og sende.

På Facebook kan du også stille inn at man må like siden før man kan delta i konkurransen. Der kan deltakerne også velge om de vil vise på sin egen tidslinje at de har deltatt i konkurransen,  og samtidig oppfordre sine venner også til å delta.

Dette hjelper  til slik at konkurransen blir lettere spredt. Det finnes flere applikasjoner man kan bruke for å lage Facebook-konkurranser. En av dem er Heyo Free Contest Builder, som har sju dagers prøvetid så man kan teste verktøyet gratis.

Bildekonkurranser

I dag har nesten alle tilgang til et kamera via mobilen sin, og publisering av bilder  i sosiale medier blir stadig mer populært. En enkel billedkonkurranse kan gå ut på at deltakerne publiserer bilder på Instagram og tagger dem med ett spesifikt ord.

Vinneren velges av en jury, eller ved at leserne stemmer frem en vinner. Om du dessuten skriver i konkurransereglene at bildene kan bli publisert på bloggen din, kan det gjøre at du snart får mange flere bilder å vise på siden din.

Konkurranser med bildetekst

Morsomme bilder kan også brukes i konkurranser der deltakerne får sende inn bileetekst. Det er en perfekt måte å engasjere leserne, og er ofte morsomt både for deltakerne i konkurransen og for den som holder den. Å skrive billedtekster krever litt kreativitet, noe som ofte øker til større engasjement.

…og ett bonustips!

Markedsføring gjennom jungeltelegrafen har til alle tider vært én av de mest effektive måtene å få et godt rykte og å øke omsetningen på. I og med at Internett har gjort det veldig enkelt å dele informasjon er det mer aktuelt enn noen sinne. Dessuten er det helt gratis!

Ved å holde bloggen oppdatert med informativt, velskrevet, underholdende og lettlest stoff holder du leserne dine fornøyd og sørger for at de kommer tilbake. Dessuten øker det sjansene for at de anbefaler bloggen videre til sine venner og bekjente. På tross av alt dette er det ikke sikkert at leserne kommer til å spre lenker til din blogg frivillig – noen ganger kan det være nødvendig med en oppfordring.

Ved å avslutte et blogginnlegg med en direkte oppfordring, samtidig som du legger til knapper for deling på sosiale medier, øker du sjansene for at leserne dine kommer til å hjelpe til. Avhengig av hva bloggen handler om, kan det være bra å legge delings-knapper til for eksempel Facebook, Twitter og Google+. Bilder kan også merkes med en knapp som gjør det enkelt å pinne bildene på Pinterest.

For WordPress finnes det flere tema som har en innebygd funksjon for dele-knapper for sosiale medier. Dersom ditt tema ikke har det, er det mulig å ordne det gjennom et plugin. I WordPress Plugin Directory finnes flere ulike funksjoner og utseender som enkelt kan installeres.

Related Posts: