Grunnleggende søkemotoroptimalisering for affiliates

Uansett hvilken type affiliate (partner) eller hvilke affiliate nettverk (partnernettverk) du bruker, er du avhengig av besøkende til nettstedet ditt for å kunne tjene penger på annonser og lenker. For de fleste affiliates er søkemotorer en svært viktig kilde til besøkende. Ved å strukturere innholdet på nettstedet ditt – og dermed å gjøre det lett å finne søkemotorene – kan du øke sjansene dine til å bli godt synlig i søkeresultatene. Det er der søkemotoroptimalisering, eller SEO, kommer inn som en viktig del av virksomheten din. Å komme langt opp på trefflisten er viktigere enn noen gang, ettersom vi lever i en verden hvor internettbrukere sjelden eller aldri bruker tid på å bla nedover blant søkeresultatene. Dette er ikke på grunn av latskap, men heller fordi søkemotorene i dag er så pass bra utviklet at de nesten umiddelbart finner akkurat det man er ute etter, og setter dette resultatet blant de første treffene i søkeresultatet. Dermed er det vanligvis ingen grunn til å klikke seg frem til side to i søkeresultatet.

Det er ikke nødvendig med noen dypere teknisk kunnskap for å lære mer når det gjelder søkemotoroptimalisering. Med noen få enkle trinn kan du øke sjansene dine betydelig for å vises bedre i søkeresultatene.

Søkemotoroptimalisering er ofte en gradvis prosess, hvor modifikasjoner og optimaliseringer er lagt sammen for å skape en god brukeropplevelse, samt så høy rangering som mulig hos søkemotorleverandørene. Søkemotoroptimalisering handler faktisk ofte om å gjøre små, velvalgte justeringer på deler av nettstedet ditt. Her er åtte grunnleggende ting du bør se over og justere etter behov:

Titler
Taggen <title> bør ideelt sett være unik for hver side. I mange tilfeller er ikke dette mulig, siden et nettsted kan bestå av tusenvis eller hundrevis av sider. Så langt som mulig bør man uansett legge inn unike og korrekte titler på hver side.

Metatag «description»
Metataggen «description» er en litt lengre beskrivelse av siden enn taggen <title>. Det kan være alt fra noen få setninger til et kort stykke med tekst som beskriver nettstedet ditt litt nærmere. I noen tilfeller kan for eksempel Google bruke denne beskrivelsen direkte i søkeresultatene sine. Derfor ønsker man gjerne å bruke en litt «forlokkende» tekst som gjør at den besøkende klikker seg frem til akkurat ditt nettsted i søkeresultatet.

Filer og mapper
Sørg for å gi nettstedets filer og mapper meningsfulle navn, og legg opp til en mest mulig enkel mappestruktur. Dette gjør at nettadressene blir logiske og lette å forstå, noe som igjen forenkler arbeidet til søkemotorenes indekseringsroboter.

XML Sitemap
Opprett en såkalt XML Sitemap og send deretter denne filen til Google. Du trenger ikke en dypere teknisk kunnskap for dette. Driver du en WordPress-blogg, finnes det til og med en egen plugin for dette.

Bilder
Når et bilde blir lagt til på et nettsted, har du alltid muligheten til å angi en «alt»-tekst, det vil si en tekst som kort beskriver bildet, og som kommer frem dersom bildet av en eller annen grunn forsvinner. Denne beskrivende teksten er viktig, blant annet for søkemotorens indekseringsroboter. Husk også å lagre bildene i en bestemt mappe og gi bildene korte, men forklarende navn.

 

Related Posts: