Informasjon til Publishere vedr. Apple sin Intelligent Tracking Prevention

19 september • ITP

Den 17. september 2018 lanserte Apple en ny versjon av iOS 12 og MacOS Mojave med en oppdatering av Safari, både for desktop og mobil. Den nye versjonen av Safari inneholder en oppdatering av Apple sin teknologi «Intelligent Tracking Prevention» (ITP).

ITP blokkerer enkelte sporingsteknologier som benytter cookies. Dette inkluderer den tradisjonelle sporingsløsningen som brukes av affiliateindustrien, inkludert Adtraction sin. 

En betydelig andel av våre annonsørers transaksjoner gjennomføres i dag med Safari, både på mobil eller desktop.

Adtraction tilbyr sporingsløsninger som er kompatible med ITP. Tross dette benytter fortsatt enkelte annonsører eldre sporingsløsninger som ikke er kompatible med ITP. Vi har anbefalt de respektive annonsørene å gå over til en ITP kompatibel løsning så fort som mulig, og også tilgjengeliggjort slike løsninger.

Publishere vil kun motta provisjon for transaksjoner som kan spores av Adtraction sine systemer. Det betyr at konverteringsraten og provisjonen hos annonsører som ikke er ITP-kompatible, trolig vil bli gå ned.

For å bekrefte hvorvidt en annonsør benytter en sporingsløsning som er kompatibel med ITP, ber vi deg se på sporingsinformasjonen på programsidene i innlogget ditt hos Adtraction.

First party – Sporingsløsningen er kompatibel med ITP
Server to server – Sporingsløsningen er kompatibel med ITP
Legacy  Sporingsløsningen er ikke kompatibel med ITP

Vi oppfordrer deg som publisher til å vurdere de ulike programmene du promoterer og videre evaluere hvorvidt du ønsker å gjøre endringer basert på hvilke sporingsløsninger som benyttes.

NB: De fleste annonsører som på nåværende tidspunkt benytter trackingløsninger som ikke er kompatible med ITP, er i ferd med å implementere en sporingsløsning som er kompatibel. Antallet annonsører som er kompatible med ITP øker hver dag, og det vil ta tid før vi kan se konsekvensene ITP har medført.

Related Posts: