Markedsføring av lån og kredittkort

Markedet for usikret kreditt har vært sterkt i flere år, og mediekjøpene har økt i takt med tilbyderenes lønnsomhet. For publisister har dette medført et større utvalg produkter og annonsører, så vel som høyere priser for kvalitetstrafikk. Den høye aktiviteten har også medført at enkelte aktører har tatt i bruk strategier som ikke er forenelige med god praksis for markedsføring av kreditt.

Noen av disse ureglementerte aktivitetene har fått stor offentlig oppmerksomhet, og ser ut til å medføre en fremtidig skjerpelse av reguleringene for samtlige aktører som opererer innen dette feltet. Hva slags nye reguleringer som vil komme er enda ikke avklart, men det er åpenbart at heller ikke alle aktører følger dagens retningslinjer.

Våre retningslinjer

Vi ønsker derfor å forklare nærmere hva slags intensjoner, reglement og kontrollvirksomhet Adtraction utøver i vårt partnernettverk.
Adtraction tror på åpenhet og transparens, og deler all informasjon om aktivitetene med annonsørene.

Vi mener at praksisen med skjulte nettverk er en del av årsaken til problemene rundt den ureglementerte aktiviteten og negative oppmerksomheten bransjen har fått den siste tiden.

Adtraction sjekker manuelt samtlige publisister som inkluderes i nettverket, og alle nye koblinger mellom publisist og annonsør gjøres manuelt. Dette er en viktig del av vår kvalitetskontroll.

Adtraction krever at alle publisister oppfyller en rekke vilkår og regler dersom de ønsker å markedsføre kreditt, hvor de viktigste er nedfelt i programbeskrivelsene i Adtractions innlogging, vår generelle publisistavtale og selvsagt i de norske lover.

Programbeskrivelser

Alle programbeskrivelsene som er tilgjengelig for publisister i innloggingen inneholder retningslinjer satt av den enkelte annonsør.
I tillegg til annonsørens retningslinjer har Adtraction sin egen publisistavtale som publistene må lese og akseptere.
Uavhengig av, og i tillegg til, retningslinjene gitt av annonsørene og Adtraction, skal naturligvis også alle lokale lover og regler følges av samtlige publister.

Forbrukerombudet har laget en god veiledning for aktører som markedsfører kredittprodukter til forbrukere:

Veiledning til finansavtaleloven § 46 – krav til opplysninger ved markedsføring av lån og kreditt


I tillegg til de spesifikke forhold rundt markedsføring av kreditt, må selvfølgelig alle andre generelle lover om markedsføring følges. Forbrukerombudet har også laget en veiledning for sosiale medier, som forklarer om blant annet skjult reklame og merking av kommersielt innhold.

De nordiske forbrukerombudenes standpunkt om skjult reklame

Bransjenormen

Finansforetakenes Forening har utarbeidet en bransjenorm for markedsføring av kredittkort og forbrukslån. Denne normen inneholder mange gode punkter som kan bidra til at kreditt markedsføres og tilbys på en sunn og langsiktig tankegang. Les dem her:
markedsforing-av-kredittkort-og-forbrukslan-06.02.17[1]

Vi tror utfordringene noen av aktørene i markedet har sett skyldes manglende informasjon og profesjonalitet, snarere enn ren opportunisme og ønske om kortsiktig profitt. I så fall vil bransjen komme seg gjennom disse utfordringene og vi vil se et ryddigere marked.

For eventuelle spørsmål vedrørende Adtraction ta kontakt med Øivind Brunsell.

Related Posts: