Tre ting å lære seg av markedsføring i sosiale medier

25 september • Uncategorized

Bedrifter som er flinke til å markedsføre seg i sosiale medier har ofte testet seg frem til hva som fungerer eller ikke. Som affiliate er det viktig at man tar den tiden det kreves å teste seg frem til den beste måten å kommunisere med sine følgere på, noe som innebærer at man i mange tilfeller  må lære seg hvordan andre jobber.

Sosiale medier har god oversikt over hvordan trender i markedet endres. Man kan se det ved å lese hva målgruppen skriver om, se hvilke bilder de beholder eller hvilke lenker de deler. Som nybegynner i markedsføring i sosiale medier er det mye å lære. Fire av de vanligste sosiale mediene som brukes av bedrifter i Norge er Facebook, Twitter, Instagram og Pinterest.

  • Facebook-sider skiller seg ut fra både personlige profiler og grupper, blant annet fordi det er mulig å ha ubegrenset antall følgere og fordi ingen trenger å få godkjenning for å følge siden. På Facebook finnes to ulike måter å annonsere på; ”vanlige” annonser og sponsede innlegg, som er en måte å vise de statusoppdateringene som man har gjort for flere.
  • Twitter er en av de vanligste mikrobloggene,  der det er mulig å skrive statusoppdateringer med et begrenset antall tegn. Det går an å legge ved bilder i oppdateringene, men det er fremfor alt tekst som står i sentrum.
  • Instagram er en måte å bilde-blogge på i mikroformat. Ved å ta i bruk applikasjonen for smarttelefoner er det mulig å laste opp ett bilde om gangen med en kort billedtekst som andre kan kommentere og like.
  • Pinterest er et medium som lar brukeren ta i bruk og skape mood-boards, samtidig som det skapes fine bildelenker. Her  er det mulig å lage album med bilder i ulike kategorier, ved å klikke på et bilde kommer man til siden der bildet opprinnelig ble publisert.

De ulike kanalene brukes på forskjellige måter, samtidig som det  naturligvis er forskjellig fra bransje til bransje. Om satsingen i sosiale medier hittil ikke har innfridd forventningene dine kan du spørre deg selv om måten du bruker det på er optimalt for din side eller bloggen din. Det fins tre grunnregler som er gode å ha i bakhodet, selv som affilate.

1. Tenk ikke på sosiale medier som en salgskanal

Bedrifter som forsøker å selge i sine sosiale kanaler har misforstått forståelsen av ”sosial”. Sosiale medier handler om å få en menneskelig interaksjon, og uten den er innsatsen forgjeves. Om du som affiliate for eksempel har en Facebook-side bør du altså unngå å ha annonsene dine på siden din. Forsøk istedenfor å få i gang en dialog med dine følgere. En dialog kan gi nye ideer til flere og nye bloggposter.

2. Sosiale medier er ingen popularitetskonkurranse

Bedrifter som ser på sin satsing i sosiale medier som mislykket fordi de har fått færre  fans eller følgere enn hva de hadde håpet på, er dømt til å mislykkes allerede fra starten av. Meningen med markedsføring i sosiale medier er den samme som meningen med all markedsføring; å øke salget. Dette kan virke motstridende med det forrige punktet, men egentlig er det ikke noe merkelig med det. Akkurat som med trafikken til websiden er «likes» eller delinger i sosiale medier bare en liten del av regnestykket, en annen del er konverteringen.

En Facebook-side som har færre fans enn hva du hadde håpet på når du startet siden, trenger ikke være negativt. De algoritmer som påvirker hvor mange av dine fans  som ser oppdateringene dine styres blant annet av hvor mange som har likt og kommentert på dine tidligere oppdateringer. Derfor er det ofte bedre å ha noen få fans som aktivt deltar på siden, enn mange passive fans.

3. Det er lett å se hva som fungerer

Internett har gjort det slik at mye informasjon er blitt tilgjengelig på en helt annen måte enn tidligere. Det gjør at man ikke lenger trenger å teste selv for å se hva som fungerer; det går an å lære av andres feil. Om en bedrift tidligere har lykkes godt med satsing i sosiale medier er det mulig å studere deres strategi og historie for å kunne bruke deler av samme taktikk i sitt eget arbeid.

Ved å studere sine forbilder og analysere hvordan de arbeider ,kommer de andre bitene også til å falle på plass, og det blir lettere å se at sosiale medier bidrar til økt salg, og at det ikke handler om å ha flest mulig fans. Dessuten kommer det til å bli lettere å finne nye måter å måle fremgang med sin sosiale mediesatsing, som for eksempel hvor høy konverteringsgrad trafikken fra kanalen har.

Tre ting som øker konverteringen i sosiale medier

Hvordan sosiale medier, konverteringsoptimalisering og websider henger sammen er et komplekst emne. Satsingen i sosiale medier fungerer kanskje ikke fordi profilene ikke er oppdaterte, fordi produktbildene er uskarpe eller fordi destinasjonssiden ikke stemmer overens med det man har skrevet i en status.

Det er derfor viktig å passe på at alt er på plass før man satser. Dessuten fins det tre ting som man kan  passe på å gjøre i sosiale medier for å øke konverteringen.

1. Svare på spørsmål

Bildeintensive sosiale medier, for eksempel Instagram og Pinterest, kan med fordel brukes for å svare på spørsmål fra dem som besøker siden, innen de har kommet inn på hjemmesiden. Ved å bruke bilder og tekst for å besvare spørsmål allerede ved den første kontakten er det mulig å fjerne den potensielle kundens frykt, usikkerhet eller tvil. Dette kan man for eksempel gjøre ved å vise hvordan et produkt skal brukes eller ser ut på baksiden. Ved å ta i bruk Instagrams videofunksjon for å tilby en 3D-visning kan man gi kunden et heldekkende bilde av produktet.

2. Sette inn sosiale bevis

Sosiale bevis innebærer at man viser den potensielle  kunden at produktet er populært og at mange liker det. I mange tilfeller øker dette konverteringsgraden.

For eksempel viser amerikanske studier at Pinterest er en salgsøkende kanal som gir et høyere salgsgjennomsnitt enn Facebook, Twitter og Google+. De fleste nettforhandlere som bruker denne mediekanalen pinner oftere produktbilder som  leder tilbake til deres egen butikk.

Gjennom å i stedet pinne bilder som leder til en tredje part, for eksempel en blogg, som i sin tur lenker videre til butikken, gir man følgerne sosiale bevis.

Dette innebærer at om en følger klikker på et bilde som fører til en uavhengig blogg betyr det at deres valg er populært og noe som flere synes å like. Når det for eksempel gjelder klær vil de aller fleste ha en egen stil, samtidig som de ønsker å vite at andre også liker disse klærne. På engelsk blir dette kalt for ”social proof”.

For affilates kan sosiale bevis innebære at man publiserer bilder der man selv bruker et produkt på for eksempel Instagram. Derfra lenker man videre til bloggen sin, der man skriver et innlegg om produktet og lenker videre til nettbutikken som selger produktet. Det handler helt enkelt om å vise at det er et produkt som er populært, og at man selv gjerne bruker det.

3. Brukergenerert innhold

Det største problemet for bedrifter som arbeider med markedsføring i sosiale medier er å finne eller skape et godt innhold. Mange nettbutikker har et forsprang i forhold til andre typer virksomheter ettersom de i alle fall har produktinformasjon og et bilde som de kan bruke i sin markedsføring. Men å få tak i gode bilder, velskrevne blogginnlegg, videoer og annet innhold er et problem.

Brukergenerert innhold gjør at  kundene selv kan brukes som kilder, og deres anmeldelser, blogginnlegg og bilder med deres status kan publiseres i bedriftens sosiale medier. Andre kunders innhold gir automatisk sosiale bevis og kan gi den overbevisning kunden trenger for å gjennomføre kjøpet.

Som affiliate er det vanskeligree å be lesere skrive anmeldelser eller låne andre sine blogginnlegg, dersom det ikke handler om mennesker du kjenner og innhold som passer inn på din side. Men her har du en annen fordel for bedriften. De kan ikke skrive anmeldelser på sine egne produkter, men du kan skrive anmeldelser, vise egne bilder, skrive sponsede blogginnlegg og finne på andre måter å skape selgende innhold. Det gjelder å være kreativ. Også her er det en god idé å se hvordan andre gjør det for å få nye idéer  og impulser. Ikke bare kikk på hvordan andre i din egen bransje gjør det, men også hvordan man arbeider i andre bransjer. Av og til kan den beste løsningen være å ta en idé og anvende den på et helt nytt område.

Related Posts: